Visszapillantás 2024 Veronika XL zeneprojekt életére
Kimondhatatlan örömmel tölt el, hogy a Veronika Xl Zeneprojekt módszereivel , játékaival, kapcsolatteremtő interakcióival ebben az évben 145 kolléga ismerkedett meg szakmai napokon , illetve szervezett képzéseken .
A reflexiók alapján bátran kimondhatom, hogy a módszer rendkívül népszerű, a hallgatók szerint gyakorlatorientáltsága példaértékű.
Nevelőtestületi képzések voltak a pécsi Ciszterci Szent Margit Óvodában, kétszer a Kertvárosi Óvodában , Szalántái Óvodában, Hódmezővásárhelyen, Egerágon és külön kiemelem a Városközponti Óvodát, amely kétszer adott otthont regionális képzésnek.
Szakmai napot tartottunk a pécsi Apáczai Óvodában, a Református Óvodában- olyan pozitív légkörben, ami ajándék volt mindannyiunknak.
Hálásan köszönöm, hogy ennyi csodálatos embert ismerhettem meg- ennyi nevelőtestület bizalmát élvezhettem, rengeteget tanultunk egymástól- egymásról, gyermekekről, szülőkről, önmagunkról. 2025-ben folytatjuk…
Hogy mi az, amit adott nekem a Veronika XL Zeneprojekt képzés?
Azt hiszem, órákig tudnék erről írni.
Írni tudnék arról, hogy a képzés által milyen nagyszerű embereket ismertem meg, és hogy milyen hiteles, remek, hatalmas érzelmi intelligenciájú embertől, óvodapedagógustól tanulhattam zenét, pozitív pszichológiát, szakmát, empátiát, kohéziót, alázatot, mint amilyen Erika személyisége. Tanulhattam tőle a pozitív énkép kialakításának elősegítését, a feladatok, játékok segítségével a szeretetet, magabiztosságot, egymásra való odafigyelést, önmagunk és társaink tiszteletének erősítését. Továbbá egy optimista, bizakodó életszemlélet kialakítását, derűs, vidám hangulatú mindennapok biztosításához megfelelő alapokat.
Azt gondolom, hogy a Veronika Zeneprojekt által megismertek, a szeretetteljes, oldott légkörben töltött idő nagyban hozzájárul majd a gyerekek pozitív pszichés fejlődéséhez, ami pozitívan kihat egészségükre, szomatikus fejlődésükre. No, hát ezeket a dolgokat szeretném én is olyan módon átadni a gyerekeknek, ahogyan Erika tette ezt velem, velünk.
Már nagyon vártam és örömmel olvastam, mikor Erika ismét elindította e projekt megismerését célzó képzést, a Veronika XL-t.
20 év kihagyás után tértem vissza az óvodapedagógusok világába. ( 2017) Mikor meghallottam e program nevét, majd a hospitálásaim során láttam ebből a projektből részleteket óvodai csoportokban, rögtön beleszerettem és azonnal jelentkeztem, hogy elvégezhessem. Nos, idáig kellett várnom. De nagyon megérte !!! Sokkal tudatosabban, több tartalommal megtöltve tudom ezek után alkalmazni a csoportomban e zenéket, s az ezekhez kapcsolódó játékos tartalmakat. Mivel a Boldog Óvoda programot állandó jelleggel beleépítem a gyerekek mindennapjaiba, ezzel együtt sokkal komplexebb módon tudom megvalósítani az általam tervezetteket.
Mivel a víz világnapja van jelenleg porondon, az egyik kedvencem, kedvencünk a vízcsepp táncoltatás, amit minden nap kérnek a kiscsoportosaim. Kedvenc továbbá a koordinációs ernyővel végzett játékok összessége is.
Boldog vagyok, hogy itt lehettem, részt vehettem, átélhettem és átérezhettem azokat a dolgokat, amik nagyon fontosak számomra.
Köszönöm Erikának, köszönöm a csoporttársaimnak! Sokat tanultam! Magamról is. Fejlődtem, több lettem. Hálás vagyok. Nagyon, nagyon!
Ezt a módszert véleményem szerint már az egyetemen tanítani kéne!
Hogy mi volt az, ami nem tetszett?
Hogy hamar vége lett.
Köszönök mindent Erika!
További jó egészséget kívánok és kívánom továbbá azt is, hogy soha ne változz meg, mert te így vagy csodálatos, ahogy vagy! Örülök, hogy közelebbről is megismertelek!
Szeretettel ölellek: Szondi Bernadett- óvodapedagógus, Városközponti Óvoda, Budai Nagy Antal u.5.
Gondolatok a Veronika zeneprojektről
Az elmúlt évek alatt sok továbbképzésen volt alkalmam részt venni, de ez volt az egyik legjobb, innovatív pedagógiai módszer, melyet megismertem.
Számomra akkor bizonyul hasznosnak egy képzés, ha azt én is élvezem és be tudom építeni a pedagógiai munkámban. Miért fogom ajánlani ezt a módszert?
A Veronika zeneprojektet megismerve egy sokoldalú, az óvodáskorú gyerekek életkori sajátosságihoz igazodó módszert fogok tudni alkalmazni a mindennapi életben. Sokoldalú, mert benne van a játék, a mozgás öröme, a vidámság, a közvetlenség, csupa olyan dolog, melyek a gátlások feloldódását, a megnyugvást hordozzák magukban. Egyszerre közösségfejlesztő és egyéni bánásmódot érvényesítő hatása nagyon jól segíti az ép, a sérült, a hátrányos helyzetű gyerekek testi, lelki, értelmi, érzelmi fejlődését. A módszernek komplex személyiségformáló hatása a fokozatosságra, a játékosságra épül.
A zene és mozgás összekapcsolása a testi fejlődést biztosítja a mozgáskoordináció, a szem-kéz koordináció, téri tájékozódás fejlesztésével. Kiválóan alkalmas az lelki fejlődés formálására, mert lehetőséget ad az egymásra figyelésre, az egymáshoz való alkalmazkodásra, az együttérzés képességének formálására. Ezek hatására a gátlásosabb gyerekek is fel tudnak oldódni, könnyebben meg tudnak nyílni. A Veronika zeneprojekt módszerében benne rejlik az érzelmi állapot felismerése, mely különösen fontos a sérült, illetve hátrányokkal küzdő gyerekek érzelmi életének fejlesztésében. Az értelmi képességek is pozitívan alakulnak, mert erősítik a gondolkodást, a figyelmet, a megfigyelőképességet, a monotóniatűrést, a feladattartást, a verbális képességeket. Lehetőséget ad a hibázásra, ami szintén a tanulási folyamat része. Nagyon tetszik, hogy egy játékot több témához fel lehet használni a fejlesztő feladatok megvalósítása során.
A képzés számomra újdonságot, pozitív megerősítést nyújtott. Milyen jó is lesz a zeneprogram játékait játszani, amikor reggelente egyik-másik kisgyerek zaklatottan, feszültséggel teli érkezik az óvodába, majd látni, érezni azt a megnyugvást, feloldást, amit ez a módszer biztosít.
A képzés alatt végig felszabadultnak, vidámnak, fesztelennek éreztem magam, nem éreztem semmiféle kötöttséget, merevséget. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy egy kiváló módszert ismerhettem meg.
Köszönöm szépen!
Hódmezővásárhely 2024. június 28.
Bese Andrea óvodapedagógus
Hódmezővásárhely
Egy anyuka levele <3 - A kislány nevét lecseréltem szenzitivitás miatt
Kedves Erika Óvónéni!
Most, hogy kislányom óvodás évei a vége felé közelednek kérlek, engedd meg nekem, hogy megosszak veled néhány gondolatot a Siklósi úti óvodában eltöltött időről, az ott folyó munkáról, különös tekintettel az általad vezetett Veronika zeneprojektről!
„…nem a gyermek a még tökéletlen felnőtt, hanem a felnőtt a már tökéletlen gyermek…”
/Weöres Sándor/
Mióta a kislányom megszületett mindenáron arra törekszem, hogy a lehető legtöbbet megadjam neki, amit csak tudok. Rengeteg szeretetet, gondoskodást, odafigyelést, törődést. Eljutottunk az élet azon szakaszába, amikor már nem csupán én vigyázok rá, óvom és gondoskodom róla, hanem meg kell ezt osztanom másokkal. Az óvoda választás végtelenül nehéz volt. Sok- sok érdeklődés, intézmény látogatás és sok álmatlan éjszaka kellett, mire végre rátaláltunk a megfelelő helyre. Rossz tapasztalataim egyike kapcsán fogott meg különösen a fenti idézet, ahol is úgy éreztem, az a gyermek, aki oda belép már nem gyermek többé, katonás fegyelem, rend, és szigorú szabályok uralkodnak. Az a benyomásom támadt, nem a gyermekem a fontos, hanem az elvárások. Ott valóban úgy éreztem, kis felnőttként kezelnék az én kicsi három éves lányomat. Gyorsan becsuktam magam mögött az ajtót és eljöttem. Kutattam tovább a lehetőségeket, míg végül rátaláltam az általad vezetett intézményre. Ahogy beléptem, és találkoztam veletek, azonnal tudtam, hogy megtaláltam, amit kerestem.
Mai rohanó világunkban rengetegszer találkozunk olyan emberekkel, akik fáradtak, kimerültek, munkájukban nem képesek megfelelően teljesíteni, úgy érzik kiégtek. Egyre elterjedtebb a depresszió, a stressz, a kimerültség fogalma. A legelkeserítőbb az, hogy ezek a negatív jelenségek már nem csupán a felnőtt társadalmat érintik. Gyógypedagógusként látom, hogy egyre több a magatartás zavarral, depresszióval küzdő gyermek.
Saját gyermekemen is látom, milyen fontos az, hogy a gyerekek tényleg igazi gyermekek maradhassanak, ameddig csak lehet. Egészséges érzelmi fejlődésükhöz elengedhetetlen a nyugalom, szeretet, feltétel nélküli elfogadás, játékosság, sok megélt kellemes élmény, pillanat akár játékokon, zenéken, meséken keresztül. Az óvodáknak ebben fontos szerepük van.
Zenetanárként tudom, mennyire fontos eszköz egy nevelő kezében a zene. A gyermekekre legfőképp az érzelmeiken át lehet hatni és mi más tudna annyi érzelmet közvetíteni, mint az éneklés, a zene és az ezekhez kapcsolódó tevékenységek.
A Veronika zeneprojekt tökéletesen alkalmas arra, hogy általa együtt gazdagodjon sajátos nevelési igényű és tipikusan fejlődő gyermekek érzelemvilága. A zene bizonyítottan jótékony hatásai mellett megtanít a befogadásra, elfogadásra az egymást segítésre is.
Autista gyermeket nevelő szülőként komoly aggodalommal töltött el, vajon mennyire fogadják el Kriszti„különcségét, másságát”. Hálával tartozom neked és az összes vele foglalkozó munkatársadnak, amiért képesek vagytok olyan elfogadó légkört teremteni, melyben nem érzi magát „különc csodabogárnak”. Ennek a légkörnek a megteremtésében is fontos szerepe van a Veronika zeneprojektnek. Sok eleme ugyanis pont a közös zenélésen, együtt éneklésen és azon az elven alapul, hogy a gyerekek együtt alkossanak.
Kriszti nagyon zárkózott kislány, nehezen vagy egyáltalán nem barátkozik, ám ezeken a foglalkozásokon mindig szívesen vesz részt és együtt „játszik” a társaival, ami más helyzetekben nem jellemző rá.
A projektnek köszönhetően néhány dolog itthon is könnyebben megy már. A relaxációs zenéd segít neki itthon is, mikor feszült vagy szorong. Amikor ezt tapasztalom nála, bekapcsolom ezt a zenét. Nem kell mondanom semmit. Lefekszik a szőnyegre, megkér, hogy feküdjek mellé és olyankor együtt jutunk el egy fantázia világba, ahol csend van, nyugalom, béke. Együtt „álmodozunk” egy kertről, közös képet alkotunk. Gyakran a kedvenc mesefiguráival.
Egyszer viccelődtünk veled a folyosón, hogy jó volna, ha otthon is működne egy „pakolós zene”, mert a rendrakás mindig komoly gondot jelentett. Elmondtad, melyik az a dal, amit hallgatni szoktatok én pedig nem is reménykedve semmiben, csupán kíváncsiságból bekapcsoltam otthon. Megszólalni sem tudtam a csodálkozástól, amikor Krisztinek felcsillant a szeme és elkezdett rendet rakni a szobájában, hogy mire a dal véget ér, rend legyen. Azóta együtt pakolunk ezt a zenét hallgatva és már nem veszekszünk, vitázunk azon, hogy rendetlenség van.
Végezetül szeretnék ismét köszönetet mondani neked és kollégáidnak, amiért befogadtátok és minden lehetséges eszközzel segítitek Krisztit, hogy testileg, lelkileg kiegyensúlyozott gyermek lehessen belőle.
Szeretettel kívánok jó egészséget, erőt és kitartást a további munkádhoz!
Egy anyuka <3